بلوغ زودرس

ظاهر شدن علائم بلوغ‌ ‌ازنظر فیزیکی و هورمونی، در دختران قبل از ۸ سالگی و در پسران قبل از ۹ سالگی،‌ ‌بلوغ زودرس نامیده می‌شود.

ابتدا این کودکان بلندتر از همسن‌های خود هستند ‌ولی به  دلیل بلوغ زودرس استخوان‌ها‌،‌ ‌درنهایت قد کوتاه‌تری در‌ ‌بلوغ خواهند  داشت.

بلوغ زودرس از دو جنبه اهمیت زیادی دارد؛ جنبه اول، علت ایجادکننده  است که پزشک متخصص با انجام آزمایش‌های لازم و پیگیری‌های منظم و دقیق  کودک، طی مدت طولانی به‌دنبال علت ایجاد آن می‌گردد و جنبه دوم، اثر بلوغ  زودرس بر رشد قدی و روانی کودک است‌. ‌همچنین کودکان مقابل استرس‌های زمان‌  ‌جوانی قرار می‌گیرند و نمی‌دانند چه‌کار باید بکنند. آن‌ها ازنظر جسمی‌  ‌تظاهرات بلوغ را دارند ولی تجربه کافی ندارند. و نیز دختران با ظاهر شدن  علائم بلوغ جنسی،‌ ‌ممکن است دچار وحشت و مشکلات روحی شوند.

علت‌ها و دلایل بلوغ زودرس:

قسمتی از مغز به نام  هیپوتالاموس، هورمونی به نام هورمون آزادکننده گنادوتروپین‌ها یا هورمون  GnRH ترشح می‌کند. GnRH موجب ترشح گنادروپین‌ها توسط غده هیپوفیز می‌شود.  این هورمون‌ها موجب می‌شوند که اندام‌های جنسی شخص هورمون‌های دیگری را  ترشح کند که باعث رشد جنسی فرد می‌شوند.

در بلوغ زودرس مرکزی، غده‌ی  هیپوتالاموس در زمان بسیار زودتری از زمان نرمال شروع به ترشح GnRH می‌کند و  بنابراین فرآیند بلوغ زودتر شروع می‌شود. در اکثر موارد پزشکان نمی‌توانند  دلیل اصلی این مشکل را در دختران مشخص کنند، اما برخی از پزشکان این مشکل  را به داشتن اضافه‌وزن ارتباط می‌دهند؛ اما در مورد پسران معمولاً عوامل  ایجادکننده بلوغ زودرس مشخص هستند.

به خاطر وجود بیش‌ازحد  هورمون‌ها یا مواد شیمیایی در محصولات آرایشی-بهداشتی، غذاها، حشره‌کش‌ها و  دیگر محصولات، ممکن است کودک شما دچار بلوغ زودرس شود. سایر علل بلوغ  زودرس عبارت‌اند از:

• داشتن سابقه‌ی خانوادگی در ابتلا به بلوغ زودرس
  • مشکلات ژنتیکی نادر
  • وجود تومور غیر سرطانی در مغز یا در غده‌ی هیپوفیز
  • آسیب مغزی
  • وجود عفونت‌هایی مانند مننژیت در مغز
  • انجام پرتو‌درمانی یا شیمی‌درمانی برای درمان سرطان
تماس با دکتر

آدرس: تهران_فلکه دوم صادقیه_ابتدای آیت الله کاشانی_پشت بیمارستان ابن سینا_خیابان اعتمادیان_پلاک 2
info@domain.com